hjemmehacks.dk

School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education

School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education er en vigtig retssag, der blev afgjort i 1978 i den amerikanske højesteret. Denne sag havde stor betydning for specialundervisning i USA og satte en milepæl for beskyttelsen af børns rettigheder i uddannelsessystemet. I denne artikel vil vi dykke ned i detaljerne i retssagen og undersøge dens konsekvenser og betydning.

Baggrund

I slutningen af ​​1960erne og begyndelsen af ​​1970erne havde specialundervisning i USA anliggender skullet ordnes. Mange børn med forskellige handicap blev udelukket fra offentlige skoler eller fik ikke den nødvendige støtte til at trives i skolesystemet. Dette førte til, at en række retssager blev anlagt for at sikre rettighederne for disse børn, herunder tilpassede undervisningsressourcer, individuelle undervisningsplaner og garanteret adgang til offentlig uddannelse.

Den aktuelle retssag

I 1974 blev der anlagt en sag mod Massachusetts Department of Education af forældre til en dreng ved navn Joseph Murphy, der havde en indlæringsdisability. Josephs forældre hævdede, at han ikke modtog den rette støtte og undervisning på hans lokale offentlige skole i Burlington, Massachusetts. Sagen blev efterfølgende rejst til den amerikanske højesteret.

Sagens udfald

I 1978 afsagde den amerikanske højesteret sin dom i sagen School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education. Dommen fastslog, at offentlige skoler har pligt til at give en rimelig undervisning til børn med handicaps. En rimelig undervisning betyder, at skolen skal tilbyde en individuel undervisningsplan og de nødvendige ressourcer til at sikre, at barnet kan opnå meningsfuld læring og udvikling.

Højesteretsdommen fastslog også, at forældre har ret til at anmode om, at deres barn bliver placeret i en specialundervisningsklasse eller en privat skole, hvis den offentlige skole ikke kan imødekomme barnets behov. Skolen er forpligtet til at betale for denne alternative undervisning, medmindre skolen kan bevise, at de allerede tilbyder en tilstrækkelig rimelig undervisning.

Betydning og konsekvenser

Dommen i School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education satte en vigtig præcedens for specialundervisning i USA. Det bekræftede, at børn med handicaps har ret til at modtage en passende undervisning og ikke kan diskrimineres på grund af deres handicap. Dommen førte til en øget opmærksomhed på og finansiering af specialundervisning i USA.

Desuden har dommen også påvirket lovgivningen inden for specialundervisning. I kølvandet på denne retssag blev den føderale lov Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) vedtaget i 1975. Denne lov fastsætter retningslinjer og krav for offentlige skolers ansvar over for børn med handicaps og deres ret til specialundervisning.

Konklusion

School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education var en banebrydende retssag, der sikrede rettighederne for børn med handicaps i det amerikanske uddannelsessystem. Dommen fastslog, at disse børn har ret til en rimelig undervisning og skabte en vigtig præcedens for specialundervisning. Sagen førte også til lovgivning, der yderligere styrkede børns rettigheder inden for specialundervisning. Denne retssag har haft en betydelig indflydelse på specialundervisningsområdet i USA og fortsætter med at være en vigtig kilde til inspiration og vejledning.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad var sagen mellem School Committee of the Town of Burlington og Massachusetts Department of Education?

Sagen drejede sig om en tvist mellem School Committee of the Town of Burlington og Massachusetts Department of Education vedrørende uddannelse af en handicappet elev.

Hvordan startede konflikten mellem School Committee of the Town of Burlington og Massachusetts Department of Education?

Konflikten begyndte, da School Committee of the Town of Burlington nægtede at betale for en privat specialskole, som forældrene til den handicappede elev havde valgt, og i stedet tilbød en anden skoleplacering.

Hvilke love var centrale i sagen?

Centrale love i sagen inkluderer Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) og Section 504 of the Rehabilitation Act of 1973, som beskytter handicappede elevers rettigheder til en passende uddannelse.

Hvad var hovedspørgsmålet i sagen?

Det primære spørgsmål var, om School Committee of the Town of Burlington kunne blive pålagt at betale for det private specialskoletilbud, som forældrene havde valgt, eller om det offentlige skulle tilbyde et alternativt skoletilbud.

Hvad var den afgørende faktor i retsafgørelsen?

Den afgørende faktor i retsafgørelsen var, om det alternative skoletilbud, som School Committee of the Town of Burlington tilbød, var passende i henhold til lovgivningen om handicappede elevers rettigheder.

Hvilken betydning havde retssagen for rettighederne for handicappede elever i USA?

Retssagen havde betydning for rettighederne for handicappede elever i USA ved at fastslå, at det offentlige skal tilbyde en passende uddannelse, der imødekommer elevernes individuelle behov.

Hvordan påvirkede retssagen skolepolitikken i Massachusetts og resten af USA?

Retssagen påvirkede skolepolitikken i Massachusetts og resten af USA ved at skabe opmærksomhed om behovet for inklusion og beskyttelse af handicappede elevers rettigheder i det offentlige skolesystem.

Hvad var konsekvenserne af retsafgørelsen for School Committee of the Town of Burlington?

Konsekvenserne af retsafgørelsen for School Committee of the Town of Burlington var, at de blev pålagt at betale for det private specialskoletilbud, som forældrene havde valgt for den handicappede elev.

Hvilken betydning havde sagen for fortolkningen af Individuals with Disabilities Education Act (IDEA)?

Sagen havde betydning for fortolkningen af Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) ved at præcisere, at offentlige skoler skal give handicappede elever en passende uddannelse, der imødekommer deres individuelle behov.

Hvordan bidrog retssagen til udviklingen af specialundervisning i USA?

Retssagen bidrog til udviklingen af specialundervisning i USA ved at skabe større opmærksomhed om nødvendigheden af at tilbyde handicappede elever en passende og inkluderende uddannelse.

Andre populære artikler: Umbriel | Måne af Uranus, Satellit, Mørk OverfladeI | Historie, Etymologi og BetydningNew York Yankees | HistorieClark Gable – Film, DødJeff Sessions – Senator og tidligere justitsministerStrategisk bombardement under 2. verdenskrig | Luftkrigens betydningGiselle | Romantisk ballet, 19. århundrede, koreografiBibelsk litteratur – katolske breve, epistler, paulinske breveUma Thurman – Pulp Fiction, Kill BillHistorien om Europa – Senantikken, Den romerske verden, RekonfigurationDorothea Dix – Fængselsreform, BedrifterAnthony Ramos: Biografi, Skuespiller, SangerObjectivism | Ayn Rands IdeerTarantulas Skyder Silke Ud Fra Fødderne, Spider-Man StilPillory | Definition, Historie og MereSea Serpent | Mythology, LegendsSnooker – en dybdegående introduktionTerrorisme | Definition, Historie og EksemplerDionne Warwick – Sange, AlderStoicism – Moderne Filosofi, Modstandsdygtighed og Mindfulness