School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education
School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education er en vigtig retssag, der blev afgjort i 1978 i den amerikanske højesteret. Denne sag havde stor betydning for specialundervisning i USA og satte en milepæl for beskyttelsen af børns rettigheder i uddannelsessystemet. I denne artikel vil vi dykke ned i detaljerne i retssagen og undersøge dens konsekvenser og betydning.
Baggrund
I slutningen af 1960erne og begyndelsen af 1970erne havde specialundervisning i USA anliggender skullet ordnes. Mange børn med forskellige handicap blev udelukket fra offentlige skoler eller fik ikke den nødvendige støtte til at trives i skolesystemet. Dette førte til, at en række retssager blev anlagt for at sikre rettighederne for disse børn, herunder tilpassede undervisningsressourcer, individuelle undervisningsplaner og garanteret adgang til offentlig uddannelse.
Den aktuelle retssag
I 1974 blev der anlagt en sag mod Massachusetts Department of Education af forældre til en dreng ved navn Joseph Murphy, der havde en indlæringsdisability. Josephs forældre hævdede, at han ikke modtog den rette støtte og undervisning på hans lokale offentlige skole i Burlington, Massachusetts. Sagen blev efterfølgende rejst til den amerikanske højesteret.
Sagens udfald
I 1978 afsagde den amerikanske højesteret sin dom i sagen School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education. Dommen fastslog, at offentlige skoler har pligt til at give en rimelig undervisning til børn med handicaps. En rimelig undervisning betyder, at skolen skal tilbyde en individuel undervisningsplan og de nødvendige ressourcer til at sikre, at barnet kan opnå meningsfuld læring og udvikling.
Højesteretsdommen fastslog også, at forældre har ret til at anmode om, at deres barn bliver placeret i en specialundervisningsklasse eller en privat skole, hvis den offentlige skole ikke kan imødekomme barnets behov. Skolen er forpligtet til at betale for denne alternative undervisning, medmindre skolen kan bevise, at de allerede tilbyder en tilstrækkelig rimelig undervisning.
Betydning og konsekvenser
Dommen i School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education satte en vigtig præcedens for specialundervisning i USA. Det bekræftede, at børn med handicaps har ret til at modtage en passende undervisning og ikke kan diskrimineres på grund af deres handicap. Dommen førte til en øget opmærksomhed på og finansiering af specialundervisning i USA.
Desuden har dommen også påvirket lovgivningen inden for specialundervisning. I kølvandet på denne retssag blev den føderale lov Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) vedtaget i 1975. Denne lov fastsætter retningslinjer og krav for offentlige skolers ansvar over for børn med handicaps og deres ret til specialundervisning.
Konklusion
School Committee of the Town of Burlington v. Massachusetts Department of Education var en banebrydende retssag, der sikrede rettighederne for børn med handicaps i det amerikanske uddannelsessystem. Dommen fastslog, at disse børn har ret til en rimelig undervisning og skabte en vigtig præcedens for specialundervisning. Sagen førte også til lovgivning, der yderligere styrkede børns rettigheder inden for specialundervisning. Denne retssag har haft en betydelig indflydelse på specialundervisningsområdet i USA og fortsætter med at være en vigtig kilde til inspiration og vejledning.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad var sagen mellem School Committee of the Town of Burlington og Massachusetts Department of Education?
Hvordan startede konflikten mellem School Committee of the Town of Burlington og Massachusetts Department of Education?
Hvilke love var centrale i sagen?
Hvad var hovedspørgsmålet i sagen?
Hvad var den afgørende faktor i retsafgørelsen?
Hvilken betydning havde retssagen for rettighederne for handicappede elever i USA?
Hvordan påvirkede retssagen skolepolitikken i Massachusetts og resten af USA?
Hvad var konsekvenserne af retsafgørelsen for School Committee of the Town of Burlington?
Hvilken betydning havde sagen for fortolkningen af Individuals with Disabilities Education Act (IDEA)?
Hvordan bidrog retssagen til udviklingen af specialundervisning i USA?
Andre populære artikler: Umbriel | Måne af Uranus, Satellit, Mørk Overflade • I | Historie, Etymologi og Betydning • New York Yankees | Historie • Clark Gable – Film, Død • Jeff Sessions – Senator og tidligere justitsminister • Strategisk bombardement under 2. verdenskrig | Luftkrigens betydning • Giselle | Romantisk ballet, 19. århundrede, koreografi • Bibelsk litteratur – katolske breve, epistler, paulinske breve • Uma Thurman – Pulp Fiction, Kill Bill • Historien om Europa – Senantikken, Den romerske verden, Rekonfiguration • Dorothea Dix – Fængselsreform, Bedrifter • Anthony Ramos: Biografi, Skuespiller, Sanger • Objectivism | Ayn Rands Ideer • Tarantulas Skyder Silke Ud Fra Fødderne, Spider-Man Stil • Pillory | Definition, Historie og Mere • Sea Serpent | Mythology, Legends • Snooker – en dybdegående introduktion • Terrorisme | Definition, Historie og Eksempler • Dionne Warwick – Sange, Alder • Stoicism – Moderne Filosofi, Modstandsdygtighed og Mindfulness